Return to site

Waarom NFTs vreselijk worden onderschat

· Sonvela

“NFTs zijn de infrastructuur voor het investeren in cultuur zonder toestemming. Het is geen jpeg, het is een representatie van gedeeltelijk eigendom van een netwerk. Een aantal netwerken zullen meer waard zijn naarmate de tijd verstrijkt, vele anderen zullen niets waard zijn.” – Jack Butcher 

2021 was onder anderen het jaar van de NFTs. Het was het jaar waarin mensen duizenden of zelfs miljoenen euro's neertelde voor een 'profielfoto'. Deze PFPs, profile pictures, van bijvoorbeeld de CryptoPunks en Bored Ape Yacht Club zijn ongekend populair. Het nieuws van enorme bedrijven als VISA, Budweiser en Meta (toen nog bekend als Facebook), die interesse toonden in NFTs zorgde voor nog meer 'hype'. 

VISA bracht een whitepaper uit over NFTs, en kocht er zelfs een CryptoPunk. Budweiser dook in de wereld van ENS, en kocht de domeinnaam Budweiser.ETH. David Marcus bevestigde namens Facebook (nu: Meta) dat het bedrijf gaat onderzoeken of het mogelijk NTFs kan ondersteunen in de Novi wallet die momenteel wordt ontwikkeld. Paris Hilton zat bij de show van Jimmy Kimmel uit te leggen wat NFTs zijn. 

Ondanks dat meerdere grote namen al onderdeel zijn van de NFT wereld, is er veel onbegrip als het gaat om niet-verwisselbare tokens. Van kritiek op het energieverbruik van blockchains, tot vraagtekens bij de waarde van de tokens. Zoals vaker, komt dit vooral voort uit een gebrek aan kennis, en de behoefte om desondanks negatieve uitlatingen te doen. 

Het idee van digitale bezittingen is niet nieuw, maar dit lijkt met NTFs voor velen lastig te begrijpen. Veel mensen lijken te geloven dat de optie 'right click', rechter muisknop en opslaan, gelijk zou staan aan het bezitten van de NFT. Zoals met meerdere zaken uit de blockchain wereld, is er nog zeer veel ruimte voor verbetering. 

Net zoals er in de midden- of jaren negentig nog heel veel mis was met het internet, zie je nu voldoende verbeterpunten als het gaat om blockchain en crypto. Ook het onbegrip rond het internet van zo'n twintig jaar geleden doet veel denken aan de kritiek die er nu is op NFTs en andere blockchain use cases. Wat dat betreft zitten we nog in een heel vroeg stadium van wat er mogelijk is, en dienen we vooral te kijken naar de potentie en mogelijkheden. 

Schrijver en investeerder Packy McCormack omschreef dit op een geweldige manier in zijn Not Boring nieuwsbrief. Hiervoor maakte hij gebruik van een Allen Iverson quote. De grote oud basketballer uit de VS, zei ooit het volgende over trainen: 

“Kom op, luister: We hebben het over trainen. Niet een wedstrijd. Niet een wedstrijd. We hebben het over een trainen. Niet een wedstrijd. Niet de wedstrijden waar ik alles voor geef en speel alsof elke mijn laatste is. Niet een wedstrijd. We hebben het over trainen, man.” 

McCormick stelt dat voor NFTs hetzelfde geldt: de PFP kunnen we zien als een training. Het is een manier om toe te werken naar wat het allemaal kan betekenen in de toekomst. De wedstrijden moeten nog beginnen, voorlopig blijft het even bij trainen. Wat de NFT gemeenschap allemaal kan bewerkstelligen zal in de komende jaren langzaam duidelijk gaan worden. 

Punk4156, een populaire Twitteraar, gaf onlangs een hint dat de gemeenschap van de PFPs zich in 2022 zal gaan richten op het organiseren van kapitaal. Volgens McCormick is dit, en wat er een tijdje geleden speelde rond ConstitutionDAO, een zeer goed voorbeeld van de kracht van gemeenschappen en de financiële mogelijkheden die zij bezitten voor het realiseren van de gestelde doelen. 

Use Cases 

Er wordt wel eens gezegd dat de mensen die ergens sceptisch en kritisch over zijn, slimmer klinken. Zo kunnen mensen negatieve uitlatingen doen over (veelal) nieuwe zaken en hiermee scoren. Velen waren bijvoorbeeld kritisch over BTC toen het een euro kostte en uiten diezelfde kritiek nog steeds bij een prijs van € 59.000. 

Ook rond NFTs blijkt dat velen die kritisch zijn over de ontwikkelingen, niet goed begrijpen waar het eigenlijk om gaat. Gelukkig zijn er voldoende professionals die de kunst beheersen om zaken eenvoudig uit te leggen, en zo mensen op weg helpen die interesse hebben om meer te leren. Critici plaatsen vraagtekens bij de use cases van NFTs, en hebben twijfels over de enorme prijsstijgingen binnen meerdere populaire projecten. 

Één van de eerste duidelijke tweets met een uitleg over NFTs was voor mij deze van @RealNatashaChe: “Als jij een NFT maakt van een diamant, en de diamant wordt morgen verwoest door een brand, heb je nog steeds hetzelfde item. Want het token blijft gewoon bestaan en is net zo uniek als daarvoor. Er is niets veranderd. Wat NTF aan het doen zijn voor het idee van een bezitting, begrijpen nog weinig mensen." 

Wanneer je voorbij de jpeg trend van het moment kijkt, lukt het moglijk beter te begrijpen wat de waarde van NFTs kunnen zijn. Ondernemer en investeerder Shaan Puri besloot een experiment aan te gaan. Hij wou wat anders zien dan foto's van dieren. Hij creeërde een NFT genaamd 'Five Minutes of Fame'. 

Het gaf recht op vijf minuten zendtijd in de bekende podcast van Puri. Zelf gaf hij aan: “Het gaat hier slechts om een contract, dus waarom op deze manier? Waarom heb je een blockchain nodig? Nou, nu kan het worden gekocht (in dit geval gewonnen), gehouden, getoond en verhandeld. Zendtijd als een verhandelbaar object. Wie wint kan het gebruiken, vasthouden of verkopen.” 

Gary Vaynerchuck, de succesvolle media ondernemer die een hele grote NFT-fan is, lanceerde onlangs een heus NFT restaurant. Hoe het werkt? Lidmaatschap wordt gekocht via een NFT, wat je kan houden en transfereren. Het token is de toegang tot je lidmaatschap en je tafel. Zo komen er steeds er meer nieuwe NFT use cases bij, en wordt duidelijk welke functie een niet-verwisselbare token kan hebben. 

Puri en Vaynerchuck tonen aan dat NFTs veel verder kunnen gaan dan de profielfoto die we nu veel tegenkomen. Toch is het idee van NFTs zeker niet nieuw. Al in 2012 ontstond er een experiment waarbij een groep ontwikkelaars op zoek ging naar use cases voor een blockchain wat verder ging dan enkel BTC eigendom. Dit kan worden gezien als het begin van smart contracts. 

Wat we in het afgelopen jaar hebben gezien rond NFTs is slechts het begin. De combinatie NFT & IP maakt het mogelijk om de gehele industrie van muziek, boeken, films, animatie en kunst opnieuw uit te vinden. Het geeft creatievelingen de kans om veel meer te halen uit de relatie met fans, zonder tussenkomst van uitgevers en andere partijen. 

Stelen met je muisknop 

Niet alleen de use cases van NFTs worden door professionele investeerders goed begrepen. Ook de risico's snappen zij en weten dat vaak op een simpele wijze over te brengen. Één groot risico van critici is dat NFTs heel makkelijk te stelen zijn door de rechter muisknop te gebruiken. 

Als investeerder vind ik het belangrijk dat ik niet teveel een mening vorm over een onderwerp zonder er goed in te duiken. Juist een bepaald sceptisch gevoel bij het horen van een idee of concept, moet een reden zijn om er meer over te lezen. Al snel zal blijken of er inderdaad sprake is van een 'scam', of van een onderwerp wat de moeite waard is om diep te onderzoeken. 

De volgende vergelijking maakte voor mij als snel duidelijk dat er weinig klopt van de 'right-click' kritiek: Stel iemand zegt dat je NFT met een screenshot is gestolen. Mijn reactie: Ik heb een screenshot van je wallet adres genomen, en nu ben ik eigenaar van je BTC. Hij: Wat? Niemand gaat je iets betalen voor een screenshot van mijn wallet hoor. Mijn reactie: inderdaad. 

Waar in de wereld van NFTs en blockchain omgaan met kopieën nog vrij nieuw is, weten ze in de kunstwereld al heel lang hoe daar mee om moet worden gegaan. Kopiëren is makkelijk, en je treft ze dus overal. Investeerder/analist Stephen McBride van Riskhedge wist dit heel goed te beschrijven: “Verzamelaars hebben zich al jaren afgevraagd hoe om te gaan met 'kopieën'. Neem bijvoorbeeld de Mona Lisa. 

De Mona Lisa is wel miljoenen keren gereproduceerd. Je ziet haar terug op elk t-shirt en ansichtkaartje bij het Louvre. Je kunt haar Googlen, en vervolgens gebruiken als schermachtergrond. Maar er is nog steeds slechts één Mona Lisa. En het origineel is honderden miljoenen waard.

Kortom, de waarde zit in het bezitten van een verifieerbaar origineel. Een echte Picasso is miljoenen waard. Je kunt een perfecte replica kopen voor een tientje op eBay. Het feit dat beide schilderijen hetzelfde lijken wanneer ze aan de muur hangen zal niets veranderen aan de waarde.” 

De toekomst 

Onze toekomst is digitaal. De meeste mensen brengen al het grootste deel van de dag door in één of andere vorm van de Metaverse. Dat is deze tijd een artiest een digitaal kunstwerk verkoopt voor wel $69M dollar (Beeple), zou niet tot erg veel verbazing moeten lijden. Het feit dat NFTs niet goed worden begrepen heeft mogelijk te maken met de slechte reputatie van crypto en cryptoprojecten bij het grotere publiek. 

De geruchten over de wijze waarop men op een platform kan frauderen door de eigen NFT te kopen en daarmee de prijs te verdubbelen helpen niet mee. Zo zouden de websites een geliefde plek zijn onder de scammers en mensen die zoeken naar een manier om geld wit te wassen. Elke markt waar snel en veel geld wordt verdiend zal de verkeerde types trekken. Dit doet echter niets af aan de toekomst die NFTs tegemoet gaan. 

“Hoe lang duurt het voor elk digitaal object zal worden verkocht als een NFT? 

Boeken op Amazon > NFT airdrops van publisher/auteur voor exclusieve content. 

Muziek gekocht op Spotify/iTunes/Audis > NFT airdrops voor concerten, exclusieve luistersessies. 

Sportevenementen > NFT airdrops voor merchandising.”

- 0xShah (Twitter) 

De komende jaren dienen er natuurlijk wel verbeteringen te worden aangebracht in de technologie. Één gebied waar dit noodzakelijk lijkt is veiligheid. Volgens Scott Belsky moet het makkelijker zijn om onderscheid te maken tussen de herkomst van het token en het kunstwerk zelf. Er zal moeten worden gewerkt aan tools die bijdragen aan de verificatie hiervan. 

Er zijn in de afgelopen tijd vele honderden verhalen verschenen van artiesten die voor het eerst écht konden leven van hun arbeid. Dankzij het inkomen van NFT verkopen, hebben zij een heel ander leven gekregen in korte tijd. Nu kunnen zij zich volledig concentreren op kunst, en dus valt er veel meer te verwachten van creatievelingen die straks nieuw werk wensen uit te brengen. 

Als investeerder is het beter om wat dieper in een onderwerp te duiken, dan het direct af doen als onzin. Het kan gaan om iets waar je eigen interesse niet direct ligt. Het is dan zaak om te proberen het wat breder te trekken of te vertalen, naar iets wat je wel kunt begrijpen en interesse in hebt. 

In de meest simpele vorm draaien de meeste NFTs die we vandaag zien om het ergens bij horen. Een behoefte die we vrijwel allemaal hebben. Onze activiteiten op social media zijn daarop gericht. Het is de reden waarom we bepaalde merken kopen. Dit, in combinatie met digitale eigendom, voegt absoluut wat toe aan de manier waarop we leven in deze fase van de 21ste eeuw. 

Een ander interessant bijproduct van het huidige succes van NFTs, is dat dit ervoor zorgt dat er grote groepen nieuwe mensen de sector binnentreden. Net als Socios/Chiliz dat doet voor sportliefhebbers, is het vaak een eerste kennismaking met de blockchain. De kans is groot dat ze daarna de waarde gaan inzien van BTC, ETH en andere waardevolle cryptoprojecten. 

We sluiten af met de wijsheid van Naval, die ons vertelt waar we met z'n allen naar op weg zijn: “NFTs 'tokenisen' alles. We gaan van een wereld waarin elk protocol een token heeft, naar één waar elke (gedecentraliseerde) applicatie een token heeft, tot elke waardevolle digitale representatie van een object of persoon een token heeft. Uiteindelijk zorgen NFTs voor authenticatie van de wereld."  

Lees hier meer:

BTC vs Onroerend Goed