Return to site

Nha Bex: tijd verspillen hoeft niet meer

· Sonvela

Al enige tijd volg ik met zeer veel interesse de tech & startup scene van de Kaapverdische Eilanden. In deze serie breng ik je om die reden via een aantal interviews op de hoogte van interessante ontwikkelingen op het gebied van start-ups en (jonge) ondernemers. Ondanks de soms moeilijke situatie zijn deze jonge mensen in staat om oplossingen te bedenken én op de markt te brengen. Producten die zorgen voor een betere samenleving. Hier volgt deel 1:

Bedrijfsnaam: Nha Bex

In gesprek met: Alector Timas

Locatie: Praia

Leeftijd: 23

Probleem/Oplossing: Lange wachtrijen en wachttijden

Fase: Early/Seed

Nha Bex begon op de UNI-CV universiteit van Praia. Een aantal studenten kwamen bij elkaar om het probleem te bespreken van de inefficientie op de campus. Studenten die uit andere plaatsen moesten komen van het eiland Santiago hadden moeite om bijvoorbeeld de inschrijvingen voor elkaar te krijgen.

“Soms hadden studenten een uur of meer nodig om de universiteit te bereiken, en eenmaal daar kregen ze te maken met lange wachtrijen. Het kwam best vaak voor dat een student na een reis van anderhalf uur door de lange wachttijden zonder inschrijving terug naar huis kon, om het de volgende dag opnieuw te proberen.”

Hoe lost Nha Bex het probleem van lange wachtrijen op?

“Je kunt via Messenger of via de web-app gebruik maken van ons programma. Alles werkt in 'real time', en zo kun je een plekje in de rij krijgen voor de service die je even later wilt gaan gebruiken. Nha Bex toont je bijvoobeeld ook welk filiaal van het instituut de minste personen heeft wachten. Daarnaast kan je ook notificaties instellen die je wilt ontvangen, als het gaat om meldingen van de wachtenden voor je.”

“Het programma maakt het ook mogelijk om direct het personeel te beoordelen. We zien dit als een zeer grote stap vooruit, omdat managers vaak geen zicht hebben op het gedrag van medewerkers waardoor dit in veel gevallen te wensen overlaat. Deze functie kan ervoor zorgen dat het desbetreffende instituut betere prestaties levert dankzij de informatie die het management ter beschikking heeft.”

Wat is het hoogtepunt van alles wat jullie tot nu toe hebben meegemaakt?

Eén van de hoogtepunten was toch echt de Websummit 2019 in Lissabon, waar we met 10 (!) Kaapverdiaanse Start-Ups aanwezig waren. Het was zo inspirerend om mensen van de gehele wereld te leren kennen die dezelfde passie hebben. Nha Bex maakte bij veel aanwezigen een zeer goede indruk, en het geheel werkte heel erg motiverend.

Eén van de mensen die ik leerde kennen, een Kaapverdiaanse jongen, nodigde mij uit voor een bezoek aan Buraca. Hier werkt hij aan een project om WIFI bij zoveel mogelijk mensen te laten komen, met een vooruitstrevend concept. Na de Websummit konden we niet wachten om weer aan het werk te gaan.

Hoe kijk jij naar het huidige start-up ecosysteem in ons land?

“Tja, dat is natuurlijk niet te vergelijken met andere landen. Maar we komen van ver. Voorheen was er niets, en wat dat betreft is er in de laatste jaren veel veranderd. Cabo Verde Digital speelt daarbij een hele belangrijke rol, door de technische support die het project kan bieden.”

“Nha Bex begon als een afstudeeropdracht. Onze professor heeft erg bijgedragen aan de ontwikkeling van de app. Natuurlijk heeft de universiteit ook een rol gespeeld in het geheel, maar zonder onze professor was dit allemaal waarschijnlijk niet tot stand gekomen.”

“Het is zeker geen makkelijke weg geweest, maar inmiddels hebben we grote partners als Electra, Casa de Cidadão, ziekenhuizen Agostinho Neto (Praia) en Baptista Souza (Mindelo). De komende dagen verschijnen we op de BBC en RTP Africa. We zijn zeer tevreden met hoe we er momenteel voor staan.”

De partners van Nha Bex