Return to site

De kracht van kleine Angel investeringen

· Sonvela

Bij het uitwerken van mijn plannen voor het Sonvela Social Impact Investing project bepaalde ik een minimum van slechts €100 (of dollar) aan deelname voor partners. Omdat het project (mede) gericht is op het ontwikkelen van een groot deelnemersveld van 'retail' (of individuele) investeerders binnen diverse Kaapverdiaanse gemeenschappen in het buitenland, moest de drempel laag zijn.

Veel mensen binnen onze gemeenschappen hebben weinig ervaring met (moderne) vormen van investeren, en kiezen er om die reden voor om niet in te stappen. Door de drempel laag te houden hoop ik dat geïnteresseerden toch de kans wagen, ondanks eventuele onzekerheden bij de start. Door deelname krijgen mensen pas écht een goed idee van wat we willen bereiken, en zo kunnen zij bepalen of dit iets is waar zij verder mee willen of ze toch liever kiezen voor een andere vorm van investeren.

Of een bedrag van €100 ook bij een klein aantal deelnemers kan zorgen voor een verbetering van het tech ecosysteem in ons land heb ik mij de afgelopen maanden ook afgevraagd. Ook schrijf ik, omdat ik vermoed dat er voldoende mensen zijn die zich afvragen of dit bedrag wel nuttig kan zijn voor Kaapverdiaanse (tech) ondernemers.

Daarom was ik erg verheugd met een Twitter 'draad' van Hustle Fund VC Elizabeth Yin, die het belang van de 1K ($1.000) checks voor Silicon Valley omschreef.

Het begon met een tweet die voor nogal wat verbazing zorgde:

“Een van de redenen waarom Silicon Valley een succesvolle startup ecosysteem wist te worden waren alle angel investeerders die $1k checks uitschreven voor startups.”

Elizabeth legt uit dat ze 10 jaar geleden al een groep vrienden zag die bezig waren met kleine investeringen in startups in haar omgeving. “Tot dan dacht ik altijd dat je rijk moest zijn om een angel te zijn, maar dat is helemaal niet zo.”

Haar vrienden, waarvan de meeste zelf ook bedrijven hadden opgericht, konden op dat moment niet meer veroorloven. Maar het feit dat ze zelf ook oprichters waren, en dus wisten wat er voor nodig was, zorgde ervoor dat anderen met ze in zee wilden gaan. Daarnaast konden ze rekenen op de ervaring van deze oprichters in de vorm van advies en netwerk. Verder liepen ze nooit iemand voor de voeten.

“Kleine checks leiden tot grote checks.” Een gerespecteerde oprichter aan je zijde hebben kan deuren voor je openen. Hierdoor ontstaat er volgens Elizabeth een 'flywheel effect' dat de meeste mensen missen, en dus veel groter is dan de grootte van de investering.

Zo deelt ze het voorbeeld van Hustle Fund portfolio bedrijf FreshPaint. De oprichter had bijgehouden welke kleine investeringen in de startup zorgden voor andere, grotere investeringen. Zo was er een investeerder die een cheque uitschreef voor $5K, maar met zijn reputatie en netwerk verantwoordelijk was voor nog eens honderd duizenden dollars aan investeringen voor de startup.

Volgens Elizabeth hoeven de kleinere investeerders niet de lastigere investeerders te zijn. “Vooral oprichters weten dat er soms haast bij is om geld op te halen.” Daarnaast is het volgens haar makkelijker om vandaag de dag om te gaan met een grotere groep investeerders dankzij oplossingen als AngelList. Ook zijn er voldoende software oplossingen die je helpen om alles bij te houden.

In het geval een oprichter aangeeft een minimum investering van bijvoorbeeld $25K te hanteren, raadt ze aan om gewoon eerlijk en open te zijn over de mogelijkheden. “Ik heb in zo'n geval wel eens eerlijk gezegd dat ik daar niet aan kan voldoen, maar dat ik wel $1K vrij heb om te investeren. Door ook aan te geven dat ik verder niemand voor de voeten zal lopen en hier en daar kan zorgen voor intro's werd mijn cheque gewoon aangenomen.”

Meer investeerders, dus ook die met minder mogelijkheden, zijn belangrijk om de pool met investeerder te vergroten. Dit geeft oprichters meer opties bij het ophalen van geld voor de onderneming. Een ecosysteem met meer investeerders vergroot de kansen op investeringen voor meer oprichters. Dankzij deze investeringen kunnen succesvolle oprichters vervolgens zelf ook starten met investeren om zo het ecosysteem nog meer te versterken.

Ook dit is een vorm van het 'flywheel effect'. In november 2014 startte ik in de wijk Ribeira Bote in Mindelo met het Sonvela Arte project. Hiervoor had ik een startbudget van nog geen €180, waarvan cement, zand en water moest worden aangeschaft. Ondanks dat er nauwelijks geld beschibaar was om te starten, deden we dat toch omdat we een plan hadden.

Door het delen van foto's op Social Media van gelijke projecten wereldwijd, hadden de mensen een goed beeld gekregen van wij probeerden te bereiken. De aanloop werd door ons in beeld gebracht, en ook de eerste twee dagen van de werkzaamheden zorgden we voor constante updates. Onze eerste donatie, op dag 3 van het project toen het er al op leek dat we het werk moesten neerleggen, gaf ons de kans om door te gaan.

Het delen van het nieuws van de donatie, samen met de beelden van de aankopen die we dankzij de donatie konden doen maakten nog meer mensen enthousiast. Zowel teamleden als volgers van het project. Vervolgens konden we ook weer beelden delen van de werkzaamheden die verricht werden dankzij de eerste donatie van €50, en zo ontstond onze eigen flywheel.

Kleine angel investeringen, in het geval van het Sonvela Social Impact Investing project dus al vanaf €100, kunnen zorgen voor een aantal positieve impulsen binnen ons tech ecosysteem die nu moeilijk te voorspellen zijn. Ontwikkelingen waar soms niemand van opkijkt kunnen er voor zorgen dat zaken in een stroomversnelling raken.

Zowel (startende) investeerders als ondernemers hebben soms last van een vrij moedeloos gevoel. Het idee dat een experiment zinloos is omdat het zo klein begint dat het niet anders kan dan mislukken. Ik heb het gevoel dat we een verkeerde indruk hebben van succesvolle projecten en ondernemingen, en er direct vanuit gaan dat ze met het nodige succes zijn gestart of met een bepaalde financiële ondersteuning.

Hiermee gaan we volledig voorbij aan de vele verhalen van bedrijven die zeer klein zijn gestart en puur door het volharden van de oprichters en supporters een succes werden. Kort voor de beursgang van Airbnb kwam ik online een oud mailtje tegen van trotse CEO Brian Chesky waarin hij Y-combinator oprichter Paul Graham meedeelde dat ze voor het eerst $1k aan fees in een week (!) hadden binnengehaald. Binnen twaalf jaar was Airbnb een miljarden bedrijf.

Bovenstaand voorbeeld is een zeer grote uitzondering, maar één ding is duidelijk (en ook dat haal ik uit de tweets van Elizabeth Yin): Zorg dat je de bal aan het rollen krijgt. Je weet namelijk nooit waar het kan eindigen. In de eerste maanden van het Sonvela Arte project dacht ik vaak een deze uitspraak op lastige momenten:

“Doe wat je kan, waar je bent en met wat je hebt.”

Lees hier meer: 

Vragen en Antwoorden