Return to site

Guitta Ortet: De weg leiden voor Kaapverdiaanse vrouwen in Tech

· Sonvela

Al enige tijd volg ik met zeer veel interesse de tech & startup scene van de Kaapverdische Eilanden. In deze serie breng ik je om die reden via een aantal interviews op de hoogte van interessante ontwikkelingen op het gebied van start-ups en (jonge) ondernemers. Ondanks de soms moeilijke situatie zijn deze jonge mensen in staat om oplossingen te bedenken én op de markt te brengen. Producten die zorgen voor een betere samenleving. Hier volgt deel 8:

Bedrijfsnaam: PassID

Interview met: Guitta Ortet

Leeftijd: 26

Locatie: Praia (Santiago)

Probleem/Oplossing: Digitalisering van (o.a.) toegangskaarten voor evenementen

Stage: Seed/Early

Guitta Ortet is een prachtig voorbeeld in deze serie interviews. Waar haar collega Hilaria Jesus zelf haar product heeft ontworpen én geprogrammeerd, koos Guitta min of meer gedwongen voor een andere wijze. Als vrijwel enige in deze serie is Guitta de 'Non-technical' founder van een startup, en moest dus op zoek naar een manier én partner om haar idee van de grond te krijgen.

Niet alleen de creativiteit en doorzettingsvermogen die zij hiermee heeft getoond zijn bijzonder noemenswaardig. Het toont ook aan dat er veel meer mogelijk is dan mensen vaak denken. Soms hebben juist de mensen die niet kunnen programmeren de creativiteit voor een bepaalde oplossing, of voor het marketen ervan. Het eerste probleem dient zich echter direct aan bij de vraag “hoe kan ik dit product ontwikkelen?”

Guitta liet zich niet tegenhouden, en wist dat ze een heel goed idee had, en de kwaliteiten om dit idee samen met een partner te transformeren in een volwaardig product. Ze was ervan overtuigd dat dit product zijn weg moest vinden naar de markt, en bepaalde dat het aangaan van een partnerschap met technische founders dé oplossing was.

In 2011 verkocht Guitta tickets voor events in de hoofdstad Praia. Per verkocht ticket verdiende zij 50 escudos (ongeveer € 0,50), geld wat ze gebruikte om haar opleiding te kunnen betalen. Aangezien ze niet uit één van de populairdere wijken van Praia afkomstig was, en daardoor minder mensen kende, moest zij veel harder werken om kaartjes te kunnen verkopen dan andere verkopers.

Guitta, hoe kwam PassaFree uiteindelijk tot stand?

“In de tijd dat ik tickets voor events verkocht waren er verschillende moeilijkheden. Eén van de problemen waar ik vaak mee te maken had was de afstand die ik moest afleggen voor het leveren van de kaartjes. Op een dag kwam ik ergens het woord applicatie tegen. Dit bleef hangen waardoor ik onderzoek ben gaan doen. Het leek me een vrij logisch vervolg omdat ik toch al veel met mijn telefoon deed voor m'n werk."

“Ik heb geen technologische achtergrond, heb Ondernemerschap & Retail Management gestudeerd. Omdat ik de app niet zelf kon programmeren ging ik in zee met technische partners. De functionaliteit van de app bepaalde ik nog steeds zelf, en ik was ook verantwoordelijk voor het testen ervan.”

“In 2017 startte we met de ontwikkeling van de applicatie, en in 2018 werd deze gelanceerd. Hiervoor werkten we onder meer samen met promoters, en een 2-koppig administratie team. Nadat er een intern conflict was ontstaan, vanwege een verschil in de visie voor het product, ontstond de overgang naar PassID.”

“Inmiddels ben ik dé vertegenwoordiger van PassID in Kaapverdië. Deze nieuwe samenwerking, met een Portugees bedrijf gevestigd in Praia, zal ervoor zorgen dat we nieuwe producten op de markt kunnen brengen. Een voorbeeld daarvan zijn intelligente bandjes, die zijn voorzien van een chip. Hierdoor kunnen deze bandjes dienen als toegangsbewijs, maar zijn ze ook geschikt voor afrekenen van consumpties.”

“We zien gaten in de evenementen markt, willen graag innoveren. Uiteindelijk hangen de mogelijkheden af van de organisator. We kunnen onze werkwijze natuurlijk afstemmen op de wensen onze partners. We zullen steeds meer onze stempel gaan drukken in het nachtleven in Praia.”

“Maar er speelt momenteel meer. We werken aan de lancering van onze mobiele app. En de optie voor betalen met Creditcard, waardoor we ook makkelijker kunnen werken met internationale partners. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook plannen voor in het toerisme. Via het platform moet het ook mogelijk zijn om kaartjes te kunnen kopen voor verschillende toeristische trekpleisters.”

Wat kun je vertellen over de weg die je hebt afgelegd?

“Het is absoluut niet makkelijk geweest, maar dat geldt voor iedere ondernemer. In het begin gelooft niemand in je, dat is niet makkelijk. Maar ik had een enorme dorst om te slagen. Wachten op kansen bestaat voor mij dan ook niet. Het is een kwestie van ervoor gaan en doorgaan. Dat is wat ik heb gedaan, ondanks bijvoorbeeld financiële problemen.”

“Netwerken is iets wat ik alijd veel heb gedaan. Ik sprak (en spreek) graag met andere ondernemers. Dit was belangrijk, maar uiteindelijk ging het er vooral om dat ik elke keer wanneer iets lukte harder ging ze werken. Maar het blijft moeilijk hoor, ook nu nog. Dat is nou eenmaal iets wat erbij hoort. Nu zorgt Covid voor een enorme uitdaging, en moet je anders gaan denken, gaan diversificeren.”

Welke andere plannen heb je voor de toekomst?

“Voor de (nabije) toekomst zit ik te denken aan een (online) programma voor ondernemers. Er is in Kaapverdië een bepaalde groep met bijzonder veel privileges. Zo krijgen mensen de kans om in het buitenland te kunnen studeren, spreken ze meerdere talen en hebben ze de juiste connecties. Dit was bij mij bijvoorbeeld allemaal niet het geval.”

“Pas met een event voor de VN (in Rwanda) en de Web Summit (Lissabon, Portugal) ging ik voor het eerst naar het buitenland. Ik heb altijd heel erg hard moeten werken om iets te bereiken, heb echt niets cadeau gekregen. Nu heb ik het gevoel dat ik word erkend voor al dat harde werken. Daarom wil ik iets kunnen betekenen voor anderen.”

Welke rol zie jij weggelegd voor Kaapverdiaanse vrouwen in de Tech-sector?

“Het is duidelijk dat er iets moet veranderen. Ik zie helaas heel weinig meiden die bijvoorbeeld leren programmeren. Nog te vaak kiezen 'we' voor de makkelijke en traditionele weg, en gaan we wat werken en carriere betreft voor zaken als handgemaakte kunstvoorwerpen.”

Ja, zelf kan ik ook niet programmeren maar ik begrijp er wel erg veel van. Je ziet dat het vertrouwen in het algemeen vrij laag is, en dat begint eigenlijk van kleins af aan. Alsof het er toch niet toe doet omdat een vrouw zich moet richten op trouwen en kinderen krijgen.

“Wat werken in Tech als 'Non-technical' founder betreft, je hoeft echt niet alles te begrijpen. Door samen te werken met partners kun je elkaar aanvullen qua skills, het gaat er dan om dat je goed kijkt naar het 'matchen' ervan.”

“Ik geloof echt dat de positie van de vrouw kan veranderen door de invloed van tech en startups. In het algemeen, maar ook zeker hier in Kaapverdië. Het zou mooi zijn als ik daarin een rol zou kunnen hebben als 'digital influencer', zodat ik jonge meiden en vrouwen wat kan bijbrengen. Ik wil heel graag wat terug doen voor anderen.”