Return to site

Chiliz (CHZ) Investeringsthesis

· Sonvela

Als er één blockchain/crypto bedrijf momenteel zorgt voor adoptie buiten de wereld van developers, maximalisten, en NFT/DeFi fans, is het Socios.com wel. Het bedrijf is op hele indrukwekkende wijze bezig om sportfans wereldwijd kennis te laten maken met de blockchain sector.

De visie van Socios.com/Chiliz is er één van échte Fan Engagement: fans gebruiken tokens om mee te beslissen over bepaalde zaken zoals het ontwerp voor de spelersbus of het ontwerp voor een nieuw uitshirt. Ook is het op deze manier makkelijk om mee te profiteren van diverse extra's. Zo gingen Barça token houders een tijdje geleden het veld op in Camp Nou voor een onvergetelijke onderlinge voetbalpot.

De snelheid waarmee Socios nieuwe, grote partners aankondigt is fantastisch om te zien.En het zijn geen kleintjes die Socios partner worden. Het zijn de beste clubs uit Europa en inmiddels zelfs daarbuiten. Waar tot voor kort enkel Juventus Socios partner was in Italië, is daar nu bijvoorbeeld ook de huidige kampioen bijgekomen met een speciale partnerschap.

In de afgelopen maanden hebben de partners zich in een waanzinnig tempo aangekondigd, en is het de vraag waar dit zal gaan eindigen. Het is mooi om te zien hoe sportfans wereldwijd door het kopen van een Fan Token voor het eerst direct in aanraking komen met blockchain/crypto.

De toekomst ziet er voor Socios en Chiliz ontzettend goed uit als het bedrijf op deze manier door kan gaan.

Mijn Chiliz (CHZ) investering

Toen de Exchange die ik gebruik Chiliz toevoegde aan het platform, vond ik het leuk om te zien dat het ging om een token voor de sportwereld. Zelf ben ik oud (amateur)voetballer, en liefhebber van diverse sporten. Het feit dat Juventus en Barcelona al partner waren van het Socios platform, was voor mij dé reden om wat Chiliz tokens aan te schaffen. Op dat moment nog zonder echte thesis, maar al wel het idee dat het bedrijf goud in handen had met het concept.

In eerste instantie kocht ik tokens voor net boven de € 0,01. Het bedrijf bleef zich ontwikkelen, zaken die ik via de Social Media kanalen goed kon volgen. Toen de tokens daarna zelfs onder de € 0,01 doken, kocht ik opnieuw. In de periode na de Bitcoin halving, toen de 'altcoins' écht op gang kwamen kocht en verkocht ik CHZ. Meer kopen dan verkopen, en zo kwam ik op een gegeven moment op vele duizenden tokens.

De maand januari was naast BTC ook een mooie voor de altcoin markt. Ik had nog steeds een behoorlijk aantal Chiliz tokens, maar vond dat ze op dat moment, in vergelijking met andere munten, te traag op gang kwamen. Ik besloot te verkopen en te investeren in andere (goede) alts als MATIC en LTO. CHZ ging niet lang daarna op een ongelooflijke run. Van slechts een paar cent naar een absolute ATH van uiteindelijk wel € 0,70!

Founder/Team

Ervaren en succesvolle ondernemer Alexandre Dreyfus is de grondlegger van het (online) bedrijf Webcity, was mede-eigenaar van Winamax, een bedrijf dat uitendelijk uit zou groeien tot één van Frankrijk's grootste online poker platforms. Dreyfus is een ondernemer uit het digitale tijdperk, en weet wat de toekomst op dat gebied gaat brengen.

Onder leiding van Dreyfus is het bedrijf al snel gegroeid van 12 tot liefst 150 medewerkers, en de bedoeling is dat dit er tegen het einde van 2021 zelfs 200 zullen zijn. Socios.com/Chiliz telt momenteel al meer dan 46 partners in 20 landen en 4 continenten.

Recente ontwikkelingen

Grote Europese clubs als FC Barcelona, Atletico Madrid, Juventus, As Roma and Paris Saint- Germain waren al partner, en daar zijn in het afgelopen jaar de volgende clubs bijgekomen:

  • Argentinië Nationale Team
  • Portugal Nationale Team
  • Valencia – Spanje (ook als shirtsponsor)
  • Levante – Spanje
  • Fortuna Sittard – Nederland
  • Manchester City – England
  • Arsenal – England
  • Everton – England
  • Inter Milan – Italy (ook als shirtsponsor)
  • AC Milan – Italy
  • Corinthians – Brazil

Daarnaast ook partners in landen als Turkije, Zwitserland, Kroatië en België.

Hier komt nog eens bij dat de Argentijnse competitie dit seizoen de Torneo Socios.com zal heten, en dat Inter en Valencia spelen met de naam Socios op de borst en een vermelding van de Fan Token. Hele grote stappen voor het bedrijf en eigenlijk het gehele ecosysteem.

In Amerika kondigde Socios vorig jaar een investering aan van zo'n $50M aan, en de opening van een nieuw kantoor. Nu blijkt waarom, want het bedrijf kondigt deze dagen liefst zeven nieuwe partners aan uit de NBA, in zeven dagen. Twee teams die al zijn aangekondigd als partner zijn de team van Sacramento Kings en de Orlando Magic.

Tokenomics

Om Fan Tokens te kunnen kopen, dien je in het bezit te zijn van Chiliz tokens (CHZ). In 2018 leverde de private token sale $66M op, oa met deelname van een aantal Chinese VC kantoren en gerenomeerde investeerders. De opbrengst van de verkoop van deze (ERC-20) tokens, voortgekomen uit een zogeheten pre-mine, is en wordt voornamelijk gebruikt voor het bekostigen van de diverse operaties.

Dit betekent dat er geen nieuwe CHZ tokens bij komen door het mijnen of staken van tokens zoals bij PoW of PoS wel het geval is. De adoptie van Fan Tokens en nieuwe partners in het ecosysteem zullen zorgen voor meer en meer vraag naar CHZ tokens om de Fan Tokens aan te kunnen schaffen.

Vanaf het begin waren er 8.8B (8.800.000.000) native Chiliz tokens in omloop, gecreëerd tijdens de pre-mine. Volgens de CoinmarketCap website zijn er momenteel 5.89B (5.890.000.000) tokens in omloop, wat neerkomt op ongeveer 66% van het totaal.

Onlangs vond de Arsenal Fan Token sale plaats, en waren de 2.000.000 beschikbare tokens zeer snel uitverkocht. Dat betekent dus dat deze tokens niet meer als CHZ in de omloop zijn. Hoe meer partners Socios kan toevoegen aan het ecosysteem, des te meer CHZ tokens uiteindelijk Fan Tokens worden. Dit kan in de toekomst wel eens gaan zorgen voor een zeer krappe markt met behoorlijk hoge prijzen.

Tussen de 6% en 55% van de gelanceerde Fan Tokens circuleren momenteel. Tot nu toe heeft er ook een tokenburn plaatsgevonden bij bepaalde wedstrijden. Afhankelijk van het aantal gescoorde goals van de Fan Token ploeg, zoals bv in het geval van Juvents, Paris Saint-Germain en Barcelona, werden 10.000 tokens per doelpunt 'verbrand'.

Meer Fan Token info: https://fantokenstats.com/

De toekomst

Dankzij Socios.com/Chiliz zullen de komende jaren vele miljoenen sportfans in aanraking komen met blockchain en crypto. Mogelijk wordt dit zelfs al snel een onderdeel van het dagelijkse leven online, wanneer sportteams besluiten meer en meer zaken via het platform te laten gebeuren.

Het bedrijf heeft al laten zien hoe ambitieus het is, en met het aantrekken van hele grote partners als eerste gebruikers van het platform zullen anderen niet willen achterblijven. Er is zeer bewust gekozen om eerst de grootste voetbalteams van Europa in vrijwel elk vertegenwoordigd land als partners aan te trekken. Andere teams zullen dat voorbeeld vrijwel allemaal gaan volgen in de nabije toekomst.

Vooral voor de wat kleinere clubs zijn de inkomsten vanuit een FTO (Fan Token Offering) zeer aantrekkelijk en is het nog belangrijker om te werken aan een goede relatie met de achterban. Hoewel hier en daar kritiek is op het feit dat via Socios enkel op vrij onbelangrijke zaken kan worden gestemd, zie ik ook dit verder ontwikkeld worden.

Fans kunnen nu in ieder geval betrokken worden bij zaken die zich binnen een grote club afspelen, en zijn niet langer enkel voor het aankopen van de merchandise. Wanneer het Socios lukt om alles wat zich nu afspeelt te integreren met nieuwe use cases, kan het nog een stuk interesanter gaan worden.

Het bedrijf lijkt in ieder geval goud in handen te hebben als absolute marktleider in de sportwereld. Deze unieke positie is geen reden voor Dreyfus om te ontspannen. Het bedrijf gaat op volle snelheid door met het investeren van miljoenen en kijkt met Socios Gaming en Socios Fighting veel verder dan de voetbalwereld.

Tijdens het schrijven van deze thesis, maakte Paris Saint-Germain de deal met Messi rond en werd bekend dat hij, als onderdeel van z'n deal, zal worden betaald in PSG Fan Tokens. Enkel de geruchten rond de overgang van Messi naar de Franse club zorgde voor een ware explosie in de handel van PSG Fan Tokens. In een paar dagen tijd was er sprake van zo'n $1.2B aan volume.

Het nieuws dat de 'Messi deal' mede rond was gemaakt door gebruik van de PSG Fan Token (€25M tot €30M aan waarde), werd opgepikt door oa de BBC en Reuters. Dit is weer een bewijs van de wijze waarop Socios.com en Chiliz blockchain en crypto mainstream laten gaan. Het is voor mij één van de partijen die dit momenteel leidt, en dit zal alleen maar gaan toenemen.

Als gevolg van al het nieuws in de media mbt Fan Tokens, verscheen er een artikel van de Liverpool Echo, die schreef dat de wijze waarop de transfer van Messi tot stand kwam mogelijk uitkomst zou kunnen bieden voor Liverpool FC en het binnen halen van nieuwe spelers die anders te duur voor de club zouden zijn.

Het is de laatste ontwikkeling van een ongekende reeks die aantonen hoe goed de executie van Socios in de afgelopen twee jaar is geweest. Het feit dat het bedrijf al vroeg kon rekenen op de steun van grote clubs als Barcelona en Juventus was natuurlijk een geweldige start, maar was geen garantie voor alles wat zou volgen.

Mijn verwachtingen zijn zwaar overtroffen. Ik kan niet vaak genoeg herhalen hoe ik vooral onder de indruk ben van de snelheid waarmee Socios alles voor elkaar weet te krijgen. Als Dreyfus en zijn team op dezelfde voet door weten te gaan is straks niemand in de sportwereld veilig. Dat zou voor CHZ betekenen dat het per token een paar euro zou kosten. Ik zal deze keer niet afwijken van m'n plan, en ga mijn tokens bewaren voor de lange termijn.

Lees hier meer: 

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly